środa, 28 stycznia 2015

Gniazdka


Przepis z tych nie do końca 'zdrowych'. Gniazdka, pączki to jedne z ulubionych ciastek mojego męża. Miałam też gości w planach i zawsze byłam ciekawa, jak się takie gniazdka robi, postanowiłam je wreszcie przyrządzić. Sama nie jestem fanem ciastek smażonych, chociaż pamiętam te ilości chruścików, oponek i pączków, które od czasu do czasu wyrabiałyśmy razem z siostrą, szczególnie w porze karnawału czy na tłusty czwartek.  Zimą smakują dużo lepiej. Powodzenia!

Składniki
250ml wody
100g masła
200g mąki
4 jajka
szczypta soli

Przygotowanie 
  • Wodę, masło i sól podgrzewać aż masło się rozpuści. Kiedy zacznie wrzeć dodać mąkę energicznie mieszając drewnianą łyżką, tak aby nie zrobiły się grudki. Przestać mieszać kiedy masa zbije się w kulę i będzie odchodziła od ścianek garnka. Zdjąć z ognia, odstawić na ok. 20 minut. 
  • Po tym czasie masę zmiksować z jajkami, dodając powoli jedno po drugim, po każdym dokładnie miksując.
  • Masę przełożyć do szprycy cukierniczej, z końcówką gwiazdką. 
  • Porozcinać papier do pieczenia na kawałki, tak aby każde gniazdko było na osobnym papierku. Posmarować papier olejem.
  • Wyciskać gniazdka o dowolnej wielkości. Jeżeli masie małą szpryce, lub worek cukierniczy o drobnej końcówce, możecie wycisnąć podwójne okręgi, wówczas gniazdka wyjdą pełniejsze. Moje przypominają nieco oponki, gdyż właśnie mam dość małą końcówkę. Zorientowałam się w trakcie smażenia i zaczęłam wyciskać podwójne ciasteczka. 
  • Smażyć na rumiany kolor przez ok 4-5 min na każdej stronie. Olej powinien mieć temperaturę ok 180 st C, czyli nie za gorącą, aby ciastka nie paliły się szybko. Będą wówczas surowe w środku. Wrzucać je na olej razem z papierkami, ciastkiem do dołu. Papier można łatwo oderwać po ok minucie smażenia.
  • Po usmażeniu wykładać na ręcznik papierowy, aby tłuszcz odciekł. Lukrować po przestudzeniu.



    Uwagi
    Przepis pochodzi ze strony: Wypieki i dania z pasją
     
     







Brak komentarzy: