środa, 31 grudnia 2014

Eklerki

Zawsze uwielbiałam te ciastka. Niestety w Irlandii nadziewają je bitą śmietaną, a dla mnie prawdziwe eklerki muszą mieć masę budyniową. We Francji można je kupić w przeróżnych smakach, moje ulubione to pistacjowe :) Niestety nie osiągnęłam jeszcze poziomu francuskiego ciastkarza i nie mam nadmiaru wolnego czasu, także moja propozycja jest bardzo klasyczna. Taka jaką znamy w Polsce. Polecam na karnawałowe imprezy.




Ciasto
150 g masła
200 g mąki pszennej
1 szklanka (250 ml) wody
5 jajek

Masa
2 budynie śmietankowe lub waniliowe
łyżka mąki pszennej
250 g masła o temperaturze pokojowej
5 łyżek cukru
ziarna z jednej laski wanilii

Polewa
czekolada mleczna, gorzka lub biała
kilka łyżek słodkiej śmietanki

  • Wodę podgrzać z masłem. Gdy tłuszcz się rozpuści, zmniejszyć ogień palnika i dosypać mąkę energicznie mieszając. Zdjąć z ognia i dokładnie wymieszać, aby nie było grudek.
  • Nagrzać piekarnik do 200 st C.  
  • Gdy masa na ciasto przestygnie (nie musi być zupełnie zimna) dodać do niej po jednym jajku cały czas mieszając. Można użyć drewnianej gałki do ucierania, łyżki lub miksera z końcówkami do ciasta. Ciasto powinno być gładkie i błyszczące.
  • Wycisnąć ciasto na papier do pieczenia przy pomocy szprycy, formując eklerki. Należy pamiętać, że ciasto wyrośnie. Z tej porcji wychodzi ok 20 ciastek, ale to zależy jak duże chcecie je zrobić. Piec w 200 st C przez 30-40 minut.
  • Ugotować budynie z dodatkową, jedną łyżką mąki rozrobioną z mączką budyniową. Użyć tylko 500 ml mleka. Dodać cukier. Ostudzić
  • Utrzeć masło na gładko i dodawać po łyżce zimnego budyniu. Na końcu dodać wanilię.
  • Ostudzone eklerki przekrawamy na pół i nakładamy na jedną część krem. Składamy i polewamy roztopiona czekoladą (roztapiamy czekoladę na parze i dolewamy śmietanę, cały czas dokładnie mieszając). Ja użyłam mlecznej czekolady z dodatkiem białej. Część eklerów polałam za to czekoladą ciemną.   


Brak komentarzy: